Árpádföldi Molnár Méhészet | 1162 Budapest, Felcsúti utca 24.
+36 30 424 9329 info@arpadfoldi.hu

A méz élettani hatásai és alkotóelemei

Értékes Energiaforrás:

A szénhidrátok által jut szervezetünk a szükséges energiához. A mézben 80-85% a szénhidrát tartalom (szőlő-, gyümölcs-, és többszörösen összetett cukrok), ami nagyon jelentős hányad. A különböző cukrok eltérő sebességgel szívódnak fel, így a méz folyamatosan látja el a szervezetet energiával.

Erősíti az ellenálló képességet:

Táplálékhiány, vagy erős fizikai/lelki megterhelés esetén a máj felhasználja szénhidrátkészleteit. Ha ez az „aranytartalék” jelentősen csökken, akkor a máj és vele együtt az ellenálló képesség is meggyengül. Méz fogyasztásával ezek a tartalékok nagyon gyorsan pótolhatók.

Esszenciális aminosavakkal lát el:

A fehérjék az élő anyag alapelemei. Szervezetünknek hasznosításukhoz, húszféle aminosavra van szüksége. Ebből 8-at maga nem tud előállítani, ezeket táplálékkal kell bevinnünk. Kevés élelmiszer tartalmazza mind a 8 esszenciális aminosavat. A mézben mind a 20! megtalálható a megfelelő mennyiségben és egyidejűleg, ráadásul azonnal hasznosítható formában. A folyamatos fehérje ellátottság fontos az immunrendszer hatékonysága és az anyagcsere-folyamatok harmonikus működése miatt is.

Gazdag ásványi anyagokban:

A legtöbb mézfajtában tizenegyféle ásványi anyag (pl. kálcium, kálium, magnézium, nátrium, réz, vas), valamint 17-féle nyomelem (mangán, króm, cink). A mézben az is nagyszerű, hogy egyidejűleg vannak jelen a fontos anyagok, hiszen sokszor csak valamely más anyaggal együtt tudnak hasznosulni a szervezetben.

Nyugtató és alvást elősegítő:

A mézben lévő magnézium és a B-csoportos vitaminok nyugtatják az idegeket. Meleg tejjel, vagy nyugtató hatású teákkal (levendula, citromfű, komló, macskagyökér) kombinálva a hatás fokozható.

Időseket megerősít:

A kor előre haladtával a táplálék minősége még inkább fontossá válik. A méz könnyen nyelhető, lélektanilag étvágygerjesztő színű és az előbbiekből láthatóan nagyon sok a szervezet számára értékes anyagot tartalmaz, azonnal hasznosuló formában.

Vitaminok:

Kis mennyiségben a méz B1-B6 és C vitamint tartalmaz. Kis mennyiségük ellenére azért nagyon hasznosak, mert a többi fontos anyag beépülését segítik. Továbbá a flavonoidok és a színezőanyagok a C vitamint megvédi a felbomlástól, növelve ezzel annak hatásfokát.

A méz vitamin jellegű anyagai:

Kolin:

Szabályozza a koleszterin szintet és megakadályozza a zsír lerakódását a véredényekben. Acetilkolinként az idegi impulzusok továbbítására, és így az emlékező- és az összpontosító képességre hat.

Flavonoidok:

Antioxidáns hatásúak. Ezenkívül, növelik az ellenálló képességet, megakadályozzák a mikróbák elszaporodását, gyulladásgátló- és fájdalomcsillapító hatásúak. Csökkentik a trombózis kockázatát.

Enzimek:

(pl. Szaharáz, Diasztáz, Kataláz) Akadályozzák a kórokozó baktériumok szaporodását. (pl. Salmonella, Staphylococcus, kólibaktériumok, Heliobacter pylori). Ez utóbbi lehet felelős a gyomorfekély kialakulásáért.

A hasznos bélflóra védelmezője:

Fentiek savas környezetben érzik jól magukat és a mézben található savak kedvezően hatnak rájuk. Ideális társítás a joghurt, amely bifidus, vagy más hasznos baktériumot tartalmaz, valamint a gyümölcs és a zabpehely, mert ezekkel rögtön tápanyaghoz is jutnak a belek őrei.

Antioxidánsok a mézben:

Közömbösítik a rendkívül agresszív, a szervezetben károkat okozó szabadgyököket. A méz gyökfogói: króm, réz, cink, flavonoidok és a kataláz enzim.

A lélek segítője:

A szerotonin nevű vivőanyag óriási hatással bír lelki állapotunkra. A szerotonin triptofánból keletkezik, amely mézben, dióban és más magvakban lelhető fel. Ezért a mézes dió és mézes magok a lelki egyensúly támogatói.

A méz külsőleg:

Nyílt seb, tályog, égési sérülés kezelésére is használják. Nagy cukortartalma gátolja a baktériumok szaporodását, ezen kívül kiszívja a sebből a vizet, elvéve ezzel táptalajukat. Flavonoidjai révén gyulladáscsökkentő hatású.